poniedziałek, 7 maja 2012

Bydgoszcz - miasto cz. 1

Przyznam się bez bicia, że padłem - na wiele lat - ofiarą stereotypu pt. "Toruń jest ładny a Bydgoszcz to syf". Podsycany ów był nawet przez kilkoro znajomych toruniaków, sugerujących, iż Bydgoszcz - i w tym przeświadczeniu żyłem do zeszłego tygodnia - to brudne blokowisko, urągające wszelakiej estetyce. No i jakoś do Bydgoszczy nie jeździłem, aż w końcu wypadło, że pojechałem i... szok. Tylu przepięknych kamienic z XIX wieku w zachowanych, kompletnych pierzejach, odnowionych, dawno nie widziałem. Nie wiedziałem, na co kierować obiektyw, bo autentycznie dostałem oczopląsu, niczym dziecko w sklepie z zabawkami.

Zdaję sobie sprawę, że jeszcze w latach dziewięćdziesiątych XX wieku - jak wiele innych polskich miast - Bydgoszcz nie prezentowała się najciekawiej, toteż naprawdę warto docenić wkład władz, które z miasta w końcu nie turystycznego uczyniły perełkę w swoim rodzaju. Zdjęcia (skromny wybór z ponad tysiąca) nie oddadzą ani ogromu inwestycji, ani piękna samego miasta i ulic, w które co chwila chce się skręcać, bo tam coś ładnego stoi, i tam, i dalej...















A tu bonusik

W kamienicy - wystającej do przodu w stosunku do reszty pierzei - wydrążono parter i zrobiono arkadowy chodnik. Dzięki temu zabiegowi kamienica stoi nadal, inaczej zostałaby zapewne zburzona. Fakt, że wygląda dziwnie, ale...

8 komentarzy:

  1. Bydgoszcz nie ma tylu spektakularnych budowli co średniowieczna metropolia, jaką jest Toruń, ale poza tym wszystko prawda.
    tym milej wspominam to miasto, że kojarzy się z bardzo ciekawą sceną muzyczną. i kilkakrotnymi pielgrzymkami na koncerty Petera Hammilla - solo i z VdGG.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pierwszym zdjęciu jakby miks naszej Zachęty i kościoła ewangelickiego albo remix placu +++ :D Ładnie się tam być wydaje, może i ja się kiedyś wybiorę. Taksóweczka śliczna, a mój faworyt to zdjęcie numer 4.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantazja, miód z mlekiem! Nie wiem, które lepsze, bo wszystko piękne :)
    Ja niestety mam w pamięci Bydgoszcz właśnie z lat 90., który wtedy wyglądał omatkoboska (jeśli nie gorzej), a do Torunia porównania wówczas żadnego - no i proszę, jak się ładnie zrobiło!

    PS. "Ponad tysiąca"?! To się musiał aparat zagotować!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bo przeciętny turysta jedzie tam, gdzie stoi 100 gotyckich kościołów, po czym nie wchodzi do żadnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupełnie miasta nie znam, to znaczy przejeżdżam przez nie co roku w drodze nad morze, ale jedyne co kojarze, to liczne ronda;)
      I bloki, niezbyt ciekawe, więc tym milej sie mi czyta, że tam sa piekne kamienice.

      Usuń
    2. Ja jestem za takiego właśnie turystę. Nawet bym wszedł, tylko 99 (a przy odrobinie szczęścia 98) z tych 100 jest zamknięta, jak nie od zewnątrz, to na wewnętrzną kłódę...

      Usuń
  5. No to chyba kiedyś wreszcie pojadę...
    Należy Ci się od rajców tytuł Bydgoszczanina honoris causa i dożywotni bilet na komunikację :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oprócz wkładania władz, należy również docenić wkład kominowy Gazety Wyborczej.

    OdpowiedzUsuń