niedziela, 31 lipca 2016

Katowice - Muzeum Śląskie (nowe)

Muzeum Śląskie (nowe, bo jest też stare) otwarte zostało rok temu. W nowym pawilonie zasadniczo zwiedza się trzy wystawy:
- sztukę polską z lat różnych, są znane nazwiska: Gierymski, Kuna, Beksiński, Wróblewski, Ociepka, Szymanowski, just to name a few, natomiast wesoło jest z robieniem zdjęć;
- wystawę o teatrze - jako antymiłośnik teatru pozwolę sobie przemilczeć, acz dla fanów gatunku z pewnością rysunki miliarda scenografii i stroje ze sztuk teatralnych będą ultra podniecające;
- wystawę o Śląsku od tzw. zarania dziejów do przełomu po 1989 roku - całkiem ciekawa, szczególnie, jak zwykle, były dla mnie rozczulające rekonstrukcje wnętrz z okresu PRL (to może z meritum miało najmniej wspólnego, ale zawsze mi się to podoba).
Poza tym ogląda się też maszynownię w jednym z ceglanych budynków a także wjeżdża na wieżę. Wieża będzie kiedy indziej a dziś naprawdę skromny wybór z potężnej porcji zdjęć, jaką wykonałem.



Jak to: w markecie są tańsze?


Kilka obrazów wypreparowano w wypukłych reprodukcjach na potrzeby niewidomych. 

Zenek, zapomniałam bikini.


Abakanowicz Fashion - kalesony na każdy rozmiar. 




Ta wieża jest na 20 zł. 








A jutro przerwa w Śląsku, bo jest Powstanie Warszawskie, czas pikników i zabawy!

5 komentarzy:

  1. To ja tak głupio i wprost zapytam - a co ta wieża tu robi? Śląsk cieszyński reprezentuje?
    PS. Faktycznie, najciekawsze te wnętrza z PRLu (i kolejkowe bohomazy). No i pewnie Beksiński, którego nie wrzuciłeś ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Była o to rozróba, bo przez ponadtysiącletnią historię Śląska, Śląsk Cieszynski jest reprezentowany na wystawie tylko przez tę (ponadtysiącletnią) wieżę, a potem dopiero ze dwie gablotki przy okazji 1938 roku.

      Za to Dolny Śląsk jest dość szeroko omawiany w czasach baroku, a potem znika z wystawy i nie pojawia się nawet po 1945. Jak widać, w Katowicach nie lubią Wrocławia.

      żal.sl

      Usuń
  2. To nie jest wieża - to rotunda pod wezwaniem Św. Mikołaja, zbudowana w XII wieku, pełniąca funkcję kaplicy zamkowej i kościoła grodowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eee ale ja miałem na myśli taką wieżę, co się przy kopalni stawia.

      Usuń